Kerstpakket? 5 redenen waarom

Kerstpakketten geven. Het lijkt normaal, maar waar komt het kerstpakket vandaan en wat is de functie van het geven van een kerstgeschenk? De één geeft wel en de ander geeft geen kerstpakketten met Kerst. Om jou te overtuigen dat je dat wel moet doen, geven wij je een aantal redenen waarom het wel van waarde is voor jouw organisatie. In deze blog vertellen wij je meer over het ontstaan van het kerstpakket en laten wij zien welke belangen het schenken van een kerstpakket heeft.

Hoe ontstond het eerste ‘kerstpakket’?

Het begin van het kerstpakket stamt uit de 19e eeuw. In die tijd waren er voornamelijk boeren en tuinders actief. Het was normaal dat deze boeren en tuinders hun personeel een dagje vrij gaven met kerst. De toegift was een mand vol producten zoals; rozijnenbrood met amandelspijs, appels en chocolademelk. Later in deze eeuw werd het een gewoonte om werknemers met kerst een pakket of geschenk te geven.

Tegenwoordig is het traditionele kerstpakket uitgegroeid tot een groot symbool met nog veel meer betekenis. Volgens het kerstpakkettenonderzoek, dat uitgevoerd werd door de Zaak, wil 32% van de werknemers het liefst een traditioneel kerstpakket. Gevolgd door een cadeaubon(22%) of een geldbedrag(12%). Deze feiten uit het onderzoek en de vijf redenen, laten duidelijk zien welke waarde het kerstpakket heeft.

1. Waardering

Jouw personeel is verantwoordelijk voor de continuïteit van jouw organisatie. Zij zorgen dag in, dag uit ervoor dat strategieën worden uitgevoerd en doelen worden behaald. Naast jouw personeel heb je ook jouw relaties waarmee je samenwerkt. Zij zijn bepalend voor het behalen van jouw successen. Daarom is het belangrijk dat jouw relaties en personeelsleden gewaardeerd en bedankt worden. Beloning is om die reden zeker op zijn plaats. Deze blijk van waardering kun je laten zien met een prachtig kerstpakket of kerstgeschenk.

2. Wow-moment

Overtref, met het door jou gekozen kerstpakket of kerstgeschenk, de verwachtingen van jouw relaties en/of personeel. Onderscheid je ten opzichte van anderen en creëer een echt wow-moment. Maak het kerstpakket persoonlijk met een kleine boodschap of attentie. Het kerstcadeau die alle verwachtingen overtreft, zorgt voor loyaliteit en mond-tot-mond reclame. Het levert jouw organisatie een beter imago op. Ga ervoor en stel een uniek kerstpakket samen.

3. Beleving creëren

Het wow-moment is een mooi voorbeeld van beleving. Echter, de beste manier van beleving creëer je met smaak en geur. Overheerlijke kerstchocolade, fair-trade geproduceerd, zorgt voor een fijne smaakbeleving. Bij het creëren van een beleving is het zaak om rekening te houden met relaties en personeel. Leg de juiste link en zorg dat het kerstpakket of -geschenk aansluit op de ontvanger en jouw bedrijf. Het gevoel wat de klant krijgt, bij ontvangst van jouw kerstpakket of -geschenk, krijgt hij maar één keer. Je hebt dus maar één kans om het goed te doen.

4. Uniek en creatief

Een wow-moment of de juiste belevenis creëren. Het is iets wat hoort bij het geven van een kerstpakket. Dit is realiseerbaar door creativiteit en onderscheidend opzoek te gaan naar een geschikt kerstcadeau. Het kerstpakket echt laten slagen doe je door het pakket zo uniek mogelijk samen te stellen. Alleen dan zorg je voor de glimlach bij jouw personeel en relaties. De uniekheid en onderscheiding zorgen voor goede reacties bij de ontvanger. Alles wat over jouw bedrijf gezegd wordt, maakt jouw naamsbekendheid groter.

5. Naamsbekendheid

In de eerste plaats is naamsbekendheid niet het belangrijkste bij een kerstpakket. Het draait om de eerste vier punten bij het geven van kerstpakketten. Wanneer je een kerstpakket of -geschenk aan een relatie geeft, heb je de mogelijkheden en de bijkomstigheid om jouw naamsbekendheid te vergroten. Verschillende kerstpakketten en -geschenken zijn namelijk te bedrukken met jouw bedrijfsnaam of logo. Voor jou de ideale manier om reclame te maken. De bedrukking is er in verschillende variaties en verschilt per materiaal of product.

”82% van alle werknemers verwacht een kerstpakket”

De Zaak heeft het kerstpakkettenonderzoek uitgevoerd en daaruit bleek dat 82% van de werknemers een kerstpakket of geschenk verwacht. Dat is een hoog percentage. Een goede reden om dit jaar toch een kerstpakket te schenken aan relaties of personeel. Voor jou een win-win situatie. Je hebt aan de hand van vijf redenen de kans om de kerstpakketten uniek te maken. De blijk van waardering zal nog groter zijn als je een verbluffende indruk achter laat. Twijfel je nog? Dat is geen probleem. Bekijk gerust onze kerstwebshop of kerstpakketten catalogus en laat je inspireren! Zit je geschikte pakket of geschenk er niet tussen? Laat ons weten wat je graag anders ziet en wij helpen jou mee. Samen maken wij er een uniek kerstpakket van.

Kerstpakketten catalogus